dinsdag 4 november 2014

Hooked

Ik ben niet iemand die goed kan stilzitten.
Let op: niet te verwarren met lui zijn. Dat kan ik wel heel goed hoor, zo bij momenten!

Maar 's avonds in de zetel zitten en naar tv kijken zonder iets om handen te hebben, dat is zo mijn ding niet. Ik word daar een beetje zenuwachtig van, op 1 of andere manier.
Sinds de herfst in het land is, zit ik dus vaak (of toch op die avonden dat ik thuis ben) met een half oog naar tv te kijken en met een half oog op mijn smartphone (of de laptop) te kijken.

Te veel beeldscherm om goed te zijn.

Daar wees mijn lief mij op en dat stelde ik zelf ook vast. Het was erover.

Dus vorige week dacht ik, ik moet iets vinden waar ik kan mee bezig zijn 's avonds bij wijze van ontspanning. Iets zonder beeldscherm, iets waar ik rustig van word, waar ik gemakkelijk naar grijp. Want ik ken mezelf: ik wil een leuke hobby, maar het mag niet té veel vragen van mijn tijd en energie. Ik zei toch al dat ik best wel lui kan zijn!

Ik heb van kinds af al een voorliefde voor alles wat handwerk is. Ik doe het graag en heb er - al zeg ik het zelf - ook aanleg voor. Als student sloeg ik tijdens de blok in de winter altijd aan het breien. Rust in mijn hoofd, zalig!

Nu had ik in breien niet zo'n zin. Ik wil namelijk echt graag goede, mooie, bruikbare dingen maken en breien is zo'n gedoe. Ik wéét gewoon dat ik dat niet erg lang zou volhouden. Het gaat mij net iets te traag, een foutje zie je goed en is niet gemakkelijk recht te zetten, het is zo'n gedoe met die 2 naalden en begin maar eens gevallen steken te proberen oprapen.
Ik zal wel nog eens wat breien, ooit, maar als vaste bezigheid zie ik het niet echt zitten.

Naaien (als in: zelf kleren maken, mannen) wil ik ooit nog eens doen, maar nu niet. Ik moet van nul beginnen: een naaimachine kopen, naailes volgen (dus: investeren terwijl wij proberen sparen, geen strak plan!), stoffen kopen (dat kost ook weer centjes) en dan allicht vaststellen dat ik er toch niet genoeg tijd voor kan/wil vrijmaken.  Ik zit in een periode in mijn leven waarin ik de energie om zoiets op te starten mis. Dat wijst waarschijnlijk ook op niet genoeg goesting. Niet doen dus.

Long story short: ik haak.
Ik hou van haken.

Het gaat snel, is niet zo moeilijk (vind ik toch), lekker repetitief (maakt je hoofd leeg), je kan mooie dingen maken (die voldoening wanneer je iets creëert uit het niets, heerlijk!) en het is een beetje verslavend. Vanavond moet ik werken, zal pas laat thuis zijn en vind het nu al jammer dat ik mijn haakuurtje moet missen.
Het vraagt ook wel wat investering; wol kan zeer duur zijn maar er zijn zeker ook goedkope alternatieven. En cadeautjestijd komt eraan, lekker handig!

Intussen maakte ik al een sjaaltje voor Joanna en een col voor mezelf uit restjes wol die ik vond in mijn breitas van vroeger. Ook voor Michiel is een sjaal in de maak. Allemaal projectjes om erin te komen, terug voeling te krijgen met de haakpen en de wol, de steken terug in de vingers te krijgen.

Gisteren startte ik het echte werk: ik kocht een boek waarin meer dan 200 steken staan uitgelegd en ging een voorraad wol inslaan. Ik kon het niet laten om alvast iets ingewikkelder te proberen, waardoor ik alweer te laat in mijn bed zat.
Note to self: de hobby mag niet ten koste gaan van de slaap. Moeilijk!

Dit wordt dus een sjaal voor Joanna, een muts volgt ook nog.


I'm hooked!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten