maandag 16 februari 2015

Mijn shortcuts #boostyourpositivity

Mijn shortcuts?

Ha, dat is een goedje!

Ik weet niet of ik dat wel heb, dagdagelijkse "truukjes" die het leven makkelijker en vlotter doen verlopen. Ik doe gewoon maar wat! Meestal loopt dat vlot, hoewel ik natuurlijk ook het gevoel heb dat er te weinig uren in een dag, dagen in een week, weken in een maand en maanden in een jaar zijn. Ziekte van deze tijd...

Hier wat er in mij opkomt als ik denk aan onze dagdagelijkse organisatie:
  • Ik heb een kuisvrouw die om de 2 weken 4 uurtjes komt poetsen. Te weinig dus, maar ik vind het te duur anders, ook met dienstencheques.
  • Ik programmeer mijn wasmachine zodat de was 's morgens om 7u klaar is om snel nog op te hangen voor ik ga werken. Dat of tussendoor in het weekend, maar toch liever dat eerste.
  • Onze diepvries zit vol soep, spaghettisaus, vlees, pizza, frietjes, diepvriesgroenten,... Er moet niet altijd vers gekookt worden en diepvriesgroenten zijn trouwens even gezond (of zelfs gezonder, vitamines worden beter bewaard!).
  • Ik werk vaak thuis. Geen uitleg nodig.
  • Michiel en ik verdelen de taken evenwichtig en komen daar meestal ook in overeen. We hoeven geen weken op voorhand elke dag te plannen; we staan 's morgens op en spreken ad hoc af. Dat werkt prima.
  • Onze tuin vraagt erg veel onderhoud. Michiel neemt het meeste voor zijn rekening, maar we kunnen ook rekenen op hulp van buitenaf (mijn ouders bijvoorbeeld) als dat nodig zou zijn. Dat zal binnenkort allicht nog eens nodig zijn. *Grijns*
  • Ik neem af en toe wat me-time. Dat moet.
  • Wij houden een huishoudboekje bij dat ons een duidelijk zicht geeft op onze financiën. Er kruipt wat werk in, maar het geeft ons een goed zicht op de stand van zaken en vermijdt financiële kopzorgen. 

Maar mijn belangrijkste tip is dit: I choose my battles.

Die droge was kan echt wel nog een dagje langer op het droogrek blijven hangen.
Ik ga niet dood als ik eens niet sport.
Tijd met Joanna is belangrijker dan tijd online.
Ik leer leven met vuile ramen.
Enz...


Samengevat: ik heb leren aanvaarden dat je niet alles tegelijk kan hebben, ook al wil je dat graag. Dus ik laat los!

How's that for a shortcut ;-)


Nota: de afbeeldingen in deze blogpost zijn misschien wel grappig, maar in mijn geval ook gewoon waar. Eerlijkheid duurt het langst.


2 opmerkingen:

  1. Choose your battles is inderdaad een héél belangrijk punt als je wil overleven in de drukte van alle dag. Fijne tips die je meegeeft ook.

    BeantwoordenVerwijderen